Wednesday, October 31, 2012

_Mak cik, boleh saya bantu? _


Ceritera 22

Hari: Selasa
Tarikh:  23 Oktober 2012

Hari ini saya telah pergi ke Pejabat Pos untuk menguruskan sedikit urusan peribadi. Sebagaimana prosedur yang telah ditetapkan , setiap pelanggan di minta mengambil angka giliran. Selang beberapa ketika menunggu giliran, saya lihat ada seorang wanita dalam lingkungan 50-an tiba di satu sudut yang menempatkan meja mengambil borang dan mengambil nombor. Namun setelah beberapa ketika saya lihat wanita berkenaan masih lagi berdiri di situ tidak berbuat apa-apa dan hanya memandang pelanggan-pelanggan lain mengambil nombor giliran untuk berurusan di kaunter. Menerusi riak wajah dan bahasa badan yang ditunjukkan oleh wanita itu, saya berpendapat wanita itu tidak tahu mengisi borang atau mengambil angka giliran. Melihat peristiwa tersebut hati saya terdetik, dalam ramai-ramai pelanggan yang ada di situ, mengapa tidak ada seorang pun pelanggan yang baik hati ingin menghulurkan pertolongan menolong wanita berkenaan yang kelihatan termangu di meja itu? Masing-masing hanya melihat dari jauh dan berdiam diri tidak membantu. Tanpa berlengah lagi, saya terus bangun dari tempat duduk dan membantu wanita berkenaan menyelesaikan urusannya.
Saya                : Salam mak cik, boleh saya bantu?
Mak cik           : Waalaikumsalam. Nak, mak cik nak bayar cukai pintu. Tapi mak cik tak tahu.
Saya                : oh, tak apa mak cik. Ni angka giliran mak cik. Bila nombor ini di panggil, mak cik silalah ke kaunter untuk membuat pembayaran.
Mak cik           : Terima kasih nak. Mak cik tak tahu.

Bicaraku:
Kadang-kala perlakuan manusia itu sukar untuk kita fahami. Dalam ceritera wanita itu tadi ada beberapa perkara yang dapat saya kesan antaranya sikap masyarakat yang tidak mengambil cakna akan kesusahan orang lain dan masing-masing hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Sikap sedemian harus diubah sama sekali dan sepatutnya tidak perlu wujud dalam kamus kehidupan kita. Sekiranya masyarakat terus bersikap sedemikian, maka tidak hairanlah jika negara yang kita cintai ini suatu hari nanti menjadi sebuah negara yang tidak harmoni dan tidak sejahtera. Selain itu, wanita itu juga tidak mahir dalam aspek berkomunikasi. Contohnya, bagaimana mahu memulakan pertanyaan dan sebagainya. Mungkin juga wanita tersebut memiliki sifat malu dan rendah diri. Sepatutnya wanita berkenaan haruslah bertanya sama ada kepada pelanggan yang lalu-lalang di situ atau bertanya di kaunter pertanyaan bank berkenaan. Hal ini telah menggambarkan betapa kemahiran berkomunikasi dan tingkah laku itu sangat berkait rapat dan penting dalam kehidupan seharian. 




                         Usia bukanlah satu penghalang untuk kita membantu orang lain

No comments:

Post a Comment