Hari: Khamis
Tarikh: 4 Oktober 2012
Senyuman
merupakan permulaan bagi mewujudkan hubungan yang positif di antara penjawat
awam dan pelanggan di dalam memberikan perkhidmatan. Dengan menghulurkan
secangkir senyuman ia mampu menyampaikan mesej tersirat tanda keceriaan atau
kemesraan. Amalan senyuman semasa menyampaikan perkhidmatan bertujuan unyuk
memastikan setiap perkhidmatan yang diberikan memberi kepuasan dan kesan
positif yang mendalam kepada pelanggan. Tetapi amalan ini tidaklah gah seperti
mana yang diwar-warkan oleh media. Buktinya, saya telah lihat dan pernah
alaminya sendiri. Ketika saya ingin memasukkan wang simpanan di pejabat pos.
Pegawai yang bertugas di kaunter dengan wajah yang tidak ceria memulakan
pemberian perkhidmatan.
Pegawai : Ha, ye dik. Nak apa ni?
Saya :
Saya nak masukkan duit dalam akaun simpanan puan.
Pegawai : Ha, mana borangnya? Meh sini... (dengan kasar pengawai
tersebut mengambil buku simpanan dari tangan saya)
Saya :
Ini dia bukunya puan.
Pegawai : Nama sapa nak tulis dalam slip wang masuk ni? Nama saya
ke? (dengan nada marah)
Saya :
maaf puan, saya tidak perasan tadi. Maaf.
Pegawai : Hermmmmmmmmmmmmmmm (tanpa sedikit senyuman pun
dipamerkan)
Bicaraku:
Inikah yang dikatakan senyuman itu
amalan penjawat awam? Sejauh manakah kesahihan mesej yang dikhabarkan ini.
Bukan sekali saya mengalami situasi ini, tetapi sudah banyak kali. Ceritera ini
merupakan salah satu kejadian yang pernah saya alami sendiri, dan mungkin
mereka di luar sana mengalami situasi yang lebih teruk lagi. Perkara ini amat memalukan. Lebih malang lagi, “kerana
nila setitik rosak susu sebelangan”. Saya memahami, mungkin pegawai tersebut
letih melayan kerenah pelanggan. Tetapi tidak perlulah sampai hilangnya budi
bahasa di dalam diri sebagai lambang adat ketimuran kita. Apa sahaja kerja yang
dibuat di dalam dunia ini, pasti penat. Tanggungjawab yang telah di galaskan
haruslah dilaksanakan dengan ikhlas. Barulah ia tidak menjadi beban dalam
urusan seharian. Bersama-samalah kita menjadikan amalan senyum ini sebagai
kewajipan dalam perkhidmatan dan juga amalan seharian. Bukan sahaja penjawat
awam, bahkan seluruh rakyat Malaysia. Senyum salah satu petua awet muda.
No comments:
Post a Comment